Wednesday, February 17, 2010

☆ 。BeRiTe BaiK ToK YaNG X GeMaR SuSu 。☆

SUSU. Sume orang pon tau ape tu susu kan?? Khasiatnye?? Of cuz la untuk memelihara kekuatan dan kepadatan tulang. Cukup bagus khasiatnye tp pelik, ade jugak orang yang xsuke minum susu. Ish3 sape la org tu ye...

Hari ni ak nak kongsi sket info pasal susu. Jenis2 susu dan cara mudah bagi orang yang tidak gemarkan susu (ak le tu...hik3)

JENIS-JENIS SUSU
UHT (Ultra High Temperature)
Susu yang dipanaskan dengan suhu yang tinggi dan terus d masukkan ke dalam pembungkusan kedap udara. Kenapa?? Sebab susu ni jenis susu yang xbole terdedah kepada udara. Kelebihan susu ni, tahan lama. Tapi ingat, once korang da bukak pembungkusnye, ia hanya mampu bertahan selama sehari je. Lebih dari tu, kandungan gizi dalam susu ni da hilang. So xgune korang minum lagi susu yang da xde gizi.

Full cream (penuh krim)
Susu yang mengandungi lemak tinggi dan vitamin A, D, B2, dan zat besi.

Low fat (rendah lemak)
Kandungan lemak setengah dari susu penuh krim.

Susu pasteur
Susu yang telah d panaskan untuk membunuh bakteria.

Skim
Kandungan lemak yang kurang dari 1%. Yang tengah berdiet bole amik susu ni. Hihi

Susu pekat manis
Susu yang da d tambah dengan pemanis dan aroma. Biasenye susu jenis ni d guna untuk buat kek atau kueh mueh.

Wokeh!! Tu jenis2 susu. Sekarang ni, ak nak kongsi info kepada orang2 yang xgemarkan susu seperti ak ni. Hihi Perlu d ingatkn d sini, jangan la pakse diri minum susu kalau korang betul2 xsukekan susu. Bukan ape, kalau d pakse2 nanti, muntah hijau d buatnye.

Bagi yang xgemarkan susu, korang still leh dapatkan khasiat susu dari produk2 hasil tenusu yang lain. Apakah ia?? Jom bace info bawah ni. Sebelum tu, jangan lupe semak kandungan gula dan lemak!!!

Yogurt
Yogurt adalah salah satu produk hasil tenusu yang korang bole amik yang mengandungi bakteria baik untuk mencegah risiko kanser usus, meningkatkan antibodi tubuh dan mengurangkan kolestrol. Kaya dengan vitamin B2, B12, potassium dan magnesium. Mengikut info yang ak dapat ni, yogurt bole d jadikan santapan untuk orang yang tengah berdiet. So, sesape yang tengah berdiet tu, amik le yogurt dalam santapan korang ye. Sayangnye ak xsuke yogurt juge. Huhu

Mentega
Kandungan utama mentega adalah lemak susu (susu yang d tambah krim). Mentega lebih baik dari marjerin. Sebabnye, kandungan lemak tepu dalam mentega lebih rendah dari marjerin. Mentega baik untuk orang yang tengah berdiet!! Sebab ape?? Sebabnye mentega bole meningkatkan penyerapan nutrisi lain dalam makanan. Selain tu, mentega bole jadi pengangkut vitamin larut lemak (A, D, E, K).

Keju
Makanan yang padat dengan nutrien. 1 keping keju saiz biase = 1 gelas susu 200ml. Ok, kire korang bole makan keju je tok gantikan susu yang korang xsuke minum. Hihi Tapi, keju ade banyak jenis. Korang kene pandai pilih jenis keju pe yang sesuai ngan korang. Yang penting, jangan amik keju berlebihan. Sebabnye ia akan mempengaruhi pengambilan lemak korang. Korang kene pandai agak la ye. Ak xsuke keju juge. Ape la yang ak bole amik tok gantikan susu yang ak xsuke?? Huh!!

0 comments:

Post a Comment